Formule E en Tesla trip .... een terugblik

22 mei 2018 - Nederland, Nederland

Aan alles komt een eind. Ook aan het lang weekend naar de Formule E in Berlijn en de daaraan gekoppelde reis met de Tesla Model S van EC-Rent. Tijd voor een terugblik.

Formule E, de elektrisch aangedreven variant van de Formule 1 race auto's. Ded3b_2327 race en kwalificaties vinden allemaal op één dag plaats, op zaterdag. Mede hierdoor trekt het evenement een ander publiek. Races zoals we nu kennen worden meest bezocht door mannen van 40 plus. Bij het publiek van de formule E zie je opvallend veel gezinnen en een gemiddeld duidelijk jonger publiek. Op de E-village - het gebeuren rondom de race-  is van alles te zien en te doen. Nieuwe technieken, automerken die hun modellen presenteren, dit alles in het licht van de kanteling naar elektrificering van ons vervoer. Maar ook eten, drinken en speelmogelijkheden voor kinderen. Duidelijk aantrekkelijker voor gezinnen, die er dan ook gebruik van maken en het evenement een heel ander sfeer oplevert.

schermOok leuk is dat er constant een interactie is met het publiek via social media en de grote beeldschermen naast het circuit waar je de races kunt volgen. Via die beeldschermen is er ook interactie met standhouders op de e-village, coureurs en teambazen.. Je kan via bijvoorbeeld met "Fan boost" op  Facebook tot kort voor de start stemmen op je favoriete rijder. De coureurs met de meeste stemmen krijgt tijdens de race gedurende 5 seconden meer vermogen tot hun beschikking. Dit wordt tijdens de race ook aangegeven op de beeldschermen wanneer dat gebeurt. ...... autosport 2.0

33184026_10210276334178717_5158227590460211200_nDe Tesla van EC-Rent na 1667 km weer ingeleverd. Ik heb met verschillende Tesla's gereden en heb inmiddels ervaring met veel andere E-auto's en motorfietsen. Maar nog nooit zoveel km's in een korte tijd....... want dat kan niet zegt men.........  Hoe dat werkte kon je  in de vorige verslagen lezen.

Een indrukwekkende comfortable reisauto, waarmee je ondanks de kleinste batterij (60KwH) variant die wij hadden, toch flinke afstanden kunt afleggen. Dit is mogelijk met een lekker gemiddelde dankzij Tesla's laadnetwerk. De op dit snellaadnetwerk  aangepaste navigatie in de auto zorgt ervoor dat je altijd op tijd bij een Supercharger komt. Laden is gratis, dus dat scheelt een flinke slok op een borrel in de reiskosten. Over de uitstoot tijdens de reis hoeven  we het niet te hebben. Da's duidelijk.

De cruisecontrol, wat zich aanpast aan het overige verkeer, is erg handig en indrukwekkend. Je moet je er het eerste half uur even aan over durven geven. Het zelfde geldt voor de Autopilot. Voor de motorrijders onder ons, de autopilot maakt ook onderscheid tussen motorfietsen en auto's (kijk achter de knop video's).

In de multi instelbare stoelen met geheugen vind je altijd wel een comfortabele zit, de climate controle geeft altijd een aangename temperatuur in de cabine en heeft geen merkbare invloed op de te rijden afstand. Op het grote kenmerkende Tesla beeldscherm in het dashboard vind je allerlei instellingen voor de auto, muziek, navigatie en nog veel meer.

Toen werd te tijd de Tesla weer in te leveren  ....... en weer terug in een fossieltje ........ ik kan hierbij het ..... "JABADABADOOOEEEEEE" ... gevoel niet onderdrukken. 33045016_10210276340138866_2902729217227620352_n

Mocht je ook eens een Tesla ervaring willen meemaken? Of eigenlijk .... hoe het autorijden gaat veranderen de komende jaren. Misschien is het een idee om, net als ik,  een elektrische auto te huren bij EC-Rent